tirsdag den 22. februar 2011

Har I nogensinde set...




Johannesbrød? Ved I hvad det er?
Jeg har fundet ud af det i dag :-)

Okay, inden du læser videre skal jeg lige sige, at jeg godt ved det er et lidt underligt indlæg ;-) Men måtte lige dele ny info med jer allesammen :-)

Jeg smuttede forbi den lokale grønsags-, specialitet- og alt-muligt-pusher her på Nørrebro (aka min grønthandler), fordi jeg skulle have fat i noget sambal oelek til mine hjemmelavede pizzabrød (pandebrød) med hjemmelavede falafel (som jeg lavede i går - opskrifter kommer en af dagene;-)). Jeg kan godt lide at snuse lidt rundt og bare se hvad han har og lære nye produkter og råvarer at kende. Men det mine øjne så var ikke blot et ukendt syn, men også et højst besynderligt syn. Der midt i det hele stod en kasse med nogle store (10-20 cm) mørkebrune bønne/chili-lignende råvarer, som jeg fik at vide var Johannesbrød (!). Meget lidt sigende om hvad det er, da det jo IKKE er et brød ;-)

Det måtte jeg lige undersøge nærmere, så nu kan jeg fortælle jer, at Johannesbrød er en bælgfrugt fra Johannesbrødtræet der er meget rig på sukker og proteiner (indeholder 50% sukker) og Johannesbrødkerner (som I måske kender fra diverse produkters varedeklaration?) betegnes E410 og findes i desserter osv som stabilisator og fortykningsmiddel/jævningsmiddel. Frugterne kan der er kødfyldte spises rå, tørrede eller forarbejdet, men bruges dog primært som dyrefoder foruden som E410 i diverse produkter. Johannesbrød dyrkes primært i Middelhavsområdet og Spanien er faktisk den største producent. Btw, så hedder frugten Johannesbrød, fordi døberen Johannes levede af dem i ørkenen.

Hele johannesbrød kan spises som sund slik eller tyggegummi... Jeg tror dog, at jeg indtil videre forholder mig passiv til denne brune fætter ;-)

Så får i ikke mere info for denne gang... Jeg sagde jo det var et spøjst indlæg :-)

læs mere her



Ingen kommentarer:

Send en kommentar