søndag den 6. maj 2012

New Reading Tips


I'm Charlotte Simmons af Tom Wolfe, som jeg fik anbefalet af en veninde, lyder underholdende. Den handler om universitetlivets op- og nedture set fra den studerende Charlottes perspektiv med alt hvad det indebærer af seksuelle frustrationer, status og forhold. Wolfe interviewede flere studerende på North Carolina University, Florida University, Duke Standford-, Michigan og Pennsylvania University som research for romanen, så helt galt kan den ikke være.





The book of Awesome af Neil Parischa lyder som en bog ALLE burde have i deres bogsamling. Det er en bog med små, humoristiske påmindelser om de små, men skønne ting vi tit glemmer at sætte pris på i vores hverdag som fx: "Peeling an orange in one shot" eller "Waking up before your alarm clock an realizing that you've still got lots of sleep time left". Jeg synes den lyder ret sjov og det er altid sundt at få nyt optimistisk input i sin hverdag.




Livet på køleskabsdøren af Alice Kuipers. Indhold såvel som form (de korte tekster i post-it format) vækker min interessant og jeg forestiller mig, at den vil være en god og anderledes læseoplevelse. Romanen skildrer et mor-datter-forhold gennem et år med glæde, sorg og en stor krise der truer med at skille dem ad. Deres eneste kommunikationsform er de sedler de skriver til hinanden på køleskabet som et resultat af en travl hverdag hvor de oftest ikke er hjemme på samme tid. Den skulle efter sigende være en dyb roman hvor alt det usagte i virkeligheden er det smukke og væsentlige.


Oracle Night af Paul Auster er indtil videre dragende at læse og sproget flyder virkelig godt, idet den ene sætning uden besvær leder til den næste. Dog er der informationsnoter der bidrager med yderligere informationer til historien og dens karakterer og det kan godt være lidt irriterende at skulle jonglere med flere historier på én gang foruden historien i historien som Auster altid mestrer. Omvendt er det måske også det der vil vise sig at være genialt. Who knows; jeg er selv kun i gang med at læse den og kan derfor ikke sige mere om romanen på givende tidspunkt.





Øvrige værker som jeg overvejer at anskaffe mig er Olga Ravns debut-digtsamling; Jeg æder mig selv som lyng (med den ækle forside af et kvindebryst hvis mælkekirtler er fyldt op med rød voks... er jeg mon den eneste der synes den er frastødende?) og Josefine Klougarts nyeste roman: Én af os sover (med den lidt mere tilforladelige forside).

Har I læst dem og hvad synes I om dem - er de en læsning værd? - eller er der andre bøger I kan anbefale? :)

                                 Jeg håber I kunne få lidt inspiration.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar