torsdag den 5. september 2013

Blomkåls-tabuleh med parmesan og hvidløg

soucre: unknown, google (så random er det)


Det er godt nok lang tid siden jeg har postet et indlæg om mad. Det er til stor undren for mig selv da jeg VIRKELIG elsker mad; det være den sunde, den fede, den hurtige og den langsommelige af slagsen.
Men nu har jeg altså en utrolig simpel opskrift på en sund blomkålssalat eller blomkåls-tabuleh (lebanesisk persillesalat), som I ikke skal snydes for. Jeg servede den med majs-kylling-filletter (Kylle og Rylle skal også have levet godt, ik) og groft brød med masser af smør.

Jeg er ikke den perfekte blogger (ahem!..), så jeg laver mad uden et kamera rundt om halsen, og jeg servede denne salat til en veninde, så jeg havde fokus på hygge og at leve livet snarere end at tænke i blogindlæg (sorry!). Derfor får I ikke et flot billede af min lækre blomkål-tabuleh (desværre, for den har et fint farvespil), men et smukt billede af grøntsagen selv :-) Men lav selv salaten og nyd synet og smagen. Here it goes...


Tid: 15 min

Det skal du bruge: 

1 sommerblomkålshoved uden stokkene (sommerblomkål er mindre end vinterblomkål)
1 bundt persille
150 g fintrevet parmesan (køb den gode og riv den selv. Ja den er dyr, men smager bedre)
5 spsk olivenolie

Salt, peber (efter smag)
Cayennepeber (kun et pift - skal ikke være for gennemtrængende)
Saft fra citron (efter smag. Jeg brugte lidt over 1/2)
Feta til pynt (mængde efter smag)

Sådan gør du:

Blomkål hakkes til umiskendelighed. Eller dvs meget, meget fint, så det bliver i cous cous størrelse.
Persille hakkes også fint.
Parmesanen rives fint.
Hvidløg knuses og hakkes meget fint (!)
Det hele blandes i en skål efterhånden som du har hakket og revet det, og du smager til med salt, peber, og cayennepeber.
Tilsæt olivenolien og citronsaften.
Hak og pynt med feta.


Spis og vær glad :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar